Welkom » Afvaltips

4 tips om af te vallen

1 Eet regelmatig

Het is belangrijk ervoor te zorgen dat je stofwisseling op gang blijft. Eet daarom 3 maaltijden per dag: ontbijt, lunch en avondeten en kies daarnaast 3 tot 4 keer per dag voor een klein tussendoortje, waarvan twee keer een stuk fruit. Groentesnack met een kwark- of yoghurt dip zijn ook heel geschikt.  

2 Beweeg voldoende

Beweeg iedere dag tenminste een half uur matig intensief. Je hoeft hiervoor niet perse naar een sportschool. Neem gewoon vaker de fiets, wandel in een stevig tempo naar bijvoorbeeld de winkel of de school van je kinderen, ga tussen de middag wandelen met collega's, loop na het avondeten een blokje om en neem de trap in plaats van de lift. Je huishouden wat intensiever doen kan ook. 

3 Maak afspraken met jezelf 

Spreek met jezelf af hoeveel je wilt wegen en hoeveel kilo je moet verliezen. Houd een realistisch doel voor ogen, 5 tot 10% gewichtsverlies geeft al een enorm gezondheidsvoordeel. Maak voor jezelf een plan en heel belangrijk: houd je eraan. 

4 Schrijf op wat je eet

Uit onderzoek blijkt dat wanneer je bijhoudt wat je eet, dit leidt tot een beter afvalresultaat. Je kunt dit doen via een voedingsdagboekje, maar ook digitaal. Dit laatste heeft als voordeel, dat er wordt uitgerekend hoeveel calorieën je hebt gegeten en hoeveel je nog kunt eten die dag. Voorbeelden zijn: 'my fitnesspal' (zowel als app als online) en 'de eetmeter' van het voedingscentrum. Je kunt ook een digitaal dagboek bijhouden via Best Body. Je ontvangt hierna een analyse van je eetpatroon en een  op maat gemaakt voedingsadvies. Zorgverzekeraars vergoeden dit geheel of gedeeltelijk. 


Coaching bij afvallen en leefstijlverandering

Het veranderen van leefstijl kost tijd en energie. Kun je daarbij wel wat ondersteuning gebruiken? Aarzel dan niet langer en maak vandaag nog een afspraak voor een gratis en vrijblijvende kennismaking en ontdek jouw mogelijkheden.